פרנויה בונה – אסטרטגיה של חדשנות עסקית 

IT'S OVER! I Can't Stay Quiet on Intel Stock (INTC) Crashing Any Longer – Ⓒ – דצמבר 2024

על אנדי גרוב (מנכ"ל ויו"ר אינטל 1987-2005) נאמר כי הוא ייצר תרבות ארגונית של "פרנויה בונה", וגם היה אחד המנטורים החשובים בעמק הסיליקון, בין השאר גם לסטיב ג'ובס. אנדי פרש מאינטל ב2005, בעקבות מחלת סרטן הלבלב .

אינטל, לה יש מקום של כבוד בשוק ההייטק העולמי ובעיצוב תרבות עמק הסיליקון, השיקה חדשנויות יוצאות דופן עד שנות ה 2000 . אותה החדשנות היא זו שאפשרה לאינטל להוביל ולשלוט בשוק ה CPU                                                            (CPU Central Processing Unit –  רכיב חומרה במחשב המבצע את הפקודות המאוחסנות בזיכרון המחשב).

בפועל אינטל שלטה בשוק המחשבים האישיים עד 2020, למרות שהשינוי בכיוון האסטרטגי עסקי, החל הרבה קודם לכן.

ב 1971 ! אינטל מציגה את ה-4004, המיקרו-מעבד הניתן לתכנות מסחרי הראשון בעולם

ב 1981 המיקרו-מעבד 8088 של אינטל הופך למוח של המחשב האישי של IBM, ומתחיל את עידן המחשוב האישי[1].

ב 1991 החברה משיקה את קמפיין השיווק Intel Inside  קמפיין פורץ דרך בחשיבה בעולם הטכנולוגי [2]

הקמפיין "Intel Inside" נחשב לאחד המהלכים השיווקיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה של התעשייה. ב 1991 רוב הצרכנים לא ידעו ולא התעניינו איזה מעבד נמצא בתוך המחשב שלהם. אינטל זיהתה את הצורך להפוך את המעבד ממוצר טכני למותג צרכני. המהלך השיווקי כלל שלושה מרכיבים מרכזיים:

1. יצירת מודעות צרכנית ע"י הפיכת רכיב פנימי שלא נראה לעין למותג צרכני מוכר ויצירת העדפה
2. תוכנית שותפים – אינטל הציעה ליצרני המחשבים השתתפות בעלויות השיווק, יצרנים שהשתמשו בלוגו "Intel Inside" קיבלו תמיכה שיווקית משמעותית. מהלך אסטרטגי ומסחרי מדהים .  
3. מיתוג חזותי – לוגו פשוט ומזוהה, שימוש עקבי בלוגו על מחשבים, אריזות ובפרסומות.
מהלך עסקי מבריק שיצר יתרון תחרותי וביקוש מלמטה למוצר טכני לכאורה.

ב 1993 מעבד הפנטיום מושק, הכולל 3.1 מיליון טרנזיסטורים[2].

אבל, החל משנות ה 2000 החברה מאבדת את מגע הזהב שלה, מפסיקה לחדש, הפרנויה הבריאה היא כבר לא חלק מהתרבות הארגונית.

ב 2006 אינטל מסרבת להצעה מאפל לספק לה את השבבים לסמארטפונים של אפל בגלל ויכוח על הצעת מחיר גבוהה מידי , לדעת מנהליה. התוצאה – אינטל מאבדת הכנסות עתק של שוק אפל בעולם. כתוצאה מהסירוב של אינטל, אפל השיגה תחילה את מעבד היישומים שלה עבור האייפון הראשון מסמסונג[3]. החל משנת 2023, אפל משתמשת בשבבי סיליקון בעיצוב אישי משלה, הידוע בשם Apple silicon, במכשירים שלה, כולל מחשבי מק, אייפון ואייפד[4]. שבבים אלה מיוצרים על ידי יצרנים כמו  TSMC  , יצרנית שבבים מטיוואן [4]. 

הטעויות לא נעצרות שם, וב 2020 עוקפת TSMC את אינטל בהיקף הייצור בשוק ה CPU .

IT'S OVER! I Can't Stay Quiet on Intel Stock (INTC) Crashing Any Longer – Ⓒ – דצמבר 2024

מאחורי אובדן שוק ה CPU, מתחבא הסיפור האמיתי – אובדן הבכורה בחשיבה חדשנית ושונה שמסתגלת למציאות המשתנה. כאן נכנסת לתמונה העדר היכולת של אינטל לזהות בזמן את המעבר מעולם מחשבים אישיים למובייל, גיימינג, וידאו ואח"כ AI עולם שמצריך מעבר מ CPU ל Graphic Processing Unit GPU . מיקרו שבבים. המעבד הגרפי מאפשר לבצע חישובים רבים במקביל [5], יכולת החישוב במקבילית היא צורך שהתפתח עם תעשיית הגיימינג (Xbox, Sony PlayStation של מיקרוסופט), הוידאו ולאחרונה עולמות ה AI.

כך שלמעשה אינטל מאבדת את השוק המשתנה לאינבידיה Nvidia יצרנית GPU. שווי שוק של אינבידיה, נכון לסוף 24 עומד על 3.29 טריליון $.

"אחר ארבע שנים, פיטורים של עשרות אלפי עובדים, צלילה של 60% במניה ואובדן המשבצת הוותיקה במדד דאו ג'ונס היוקרתי, מנכ"ל אינטל העולמית הולך הביתה. פט גלסינגר, לא יישאר אפילו בדירקטוריון החברה וגם לא ישמש כיועץ" [6]

[1] https://www.thedailystar.net/tech-startup/news/intels-evolution-over-the-years-complete-timeline-3740411
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_Intel
[3] https://apppleinsider.com/articles/15/01/19/how-intel-lost-the-mobile-chip-business-to-apples-ax-arm-application-processors
[4] https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_system_on_a_chip
[5] https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%93_%D7%92%D7%A8%D7%A4
[6] https://www.calcalist.co.il/calcalistech/article/h1yx0sixyg#google_vignette

 

 



רוצים להתייעץ לגבי פרויקט ספציפי דברו אתנו ב
info@marketingpacer.co.il
שתפו את הפוסט אם אהבתם
לפוסט הבאלפוסט הקודם