ב 2017 גוגל ופייסבוק שולטות על 50% משוק הפרסום הבינלאומי (נתוני eMarketer, דצמבר 2017). ב 2020 גוגל ופייסבוק שולטות על 61% משוק הפרסום הבינלאומי (סקוט גלוואי).
ב 2023 עדיין עיקר ההכנסות של גוגל מגיעות מפרסום, מתוך הכנסות של כ-307 מיליארד דולר, כ-237.8 מיליארד (77.4%) הגיעו מפרסום במנוע החיפוש, ביוטיוב וברשת השותפים של גוגל, השאר מגיע מהכנסות ממנויים משירותים כמו Google Cloud. לפי הערכות עדכניות נכון ל 2024, גוגל ומטא יחד מחזיקות בכ 50% -60% משוק הפרסום הדיגיטלי הבינלאומי (התחרות העיקרית ברשתות מגיעה מטיק טוק), כאשר גוגל לבדה שולטת בעיקר בפרסום מבוסס חיפוש ווידאו, ומטא בפרסום מבוסס רשתות חברתיות.
זה לא מפתיע אם כן שגוגל מבינה שמקור ההכנסה המרכזי שלה יישמט מתחת לרגליה בעקבות חדירת כלי ה AI ושינוי התנהגות הצרכנים גם בנוגע למנועי החיפוש . גוגל משנה את מודל העסקי שלה בעקבות כניסת הבינה המלאכותית למרכז הבמה. החברה משיקה מצב AI Mode במנוע החיפוש, שמבוסס על מודלים מתקדמים כמו Gemini 2.5 המאפשר חוויית חיפוש שיחה אינטראקטיבית, שאלות המשך, מענה ישיר ומעמיק, סיכומים, עוזרי קנייה אוטומטיים, פיצ'רים של מציאות רבודה. גוגל גם משלבת את היכולות הללו במוצרים נוספים כמו ג'ימייל, עוזרים אישיים ושירותי ענן, ואף שימו לב – שוקלת להציע יכולות AI מתקדמות כחלק ממנויים בתשלום.
החשש המרכזי של גוגל הוא לאבד את ההובלה במנועי החיפוש בשל "בליץ" של חדשנות מצד מתחרים כמו Open AI, מיקרוסופט, פרפלקסיטי, מטא ואחרים, שמציעים כלים מבוססי בינה מלאכותית עם חוויית חיפוש שיחה ישירה, מענה מידי והפחתת התלות בקישורים חיצוניים. המעבר של המשתמשים לקבלת תשובות ישירות מה-AI, במקום להיכנס לאתרים, מאיים על מודל הפרסום המסורתי של גוגל שמבוסס על תעבורה לאתרים חיצוניים וקליקים על פרסומות.
גוגל מגיבה על ידי האצת פיתוח והטמעת כלים חדשניים, הרחבת חוויית החיפוש האינטראקטיבית, ושילוב AI עמוק במוצרים קיימים, כדי לשמר את נאמנות המשתמשים ולהציע ערך מוסף מעבר ל"עשרת הקישורים הכחולים" המסורתיים. במקביל, החברה בוחנת מודלים עסקיים חדשים, כולל שירותי פרימיום, כדי להקטין תלות בהכנסות מפרסום בלבד.
וכך למרות כל מה שלמדנו על שליטת GAFA (גוגל, אמזון, מטא ואפל), במקום לקדם פירוק מונופולים כמו מטא וגוגל, אין מי שעוצר את ענקיות הטק מלהטמיע את מהפיכת ה AI, וכל הדרכים כשרות, ביניהן רכישה של סטרטאפים המציעים חלופות. לקנות את התחרות לפני שהמתחרה שלך מהווה איום – אסטרטגיה עסקית ידועה.
בשנים האחרונות מתמודדת גוגל עם סדרת תביעות משמעותיות בגין היותה מונופול לכאורה בשוק החיפוש והפרסום הדיגיטלי, בעיקר בארה"ב אך גם באירופה ויפן. התביעות מתמקדות בשני תחומים עיקריים: שליטה מופרזת במנועי חיפוש ושליטה בטכנולוגיות פרסום דיגיטליולאחרונה גם חשד לניסיון לחסום חדשנות ע"י גיוס חב' AI .
- משרד המשפטים האמריקאי (DOJ) ו-17 מדינות תבעו את גוגל בטענה שהיא מחזיקה במונופול לא חוקי בטכנולוגיות פרסום דיגיטלי ובמנועי חיפוש. משרד המשפטים טוען שהמונופול של גוגל בחיפוש מעניק לה יתרון קריטי בפיתוח בינה מלאכותית גנרטיבית, בזכות שליטה בנתוני חיפוש בקנה מידה עצום – נתון שמזין ומשפר את מודלי הבינה המלאכותית שלה כמו Gemini, ומקשה על מתחרים חדשים להתחרות.
- נטען שגוגל כפתה את עצמה כברירת מחדל במכשירים ובדפדפנים (למשל, תשלום לאפל כדי להיות מנוע החיפוש הראשי באייפון), חסמה תחרות, יצרה לולאת שליטה בין חיפוש לפרסום, והעלתה מחירים למפרסמים.
- תביעה נוספת עוסקת בשליטה של גוגל בכל שרשרת הערך של פרסום דיגיטלי – משרתים ועד פלטפורמות מכירה – תוך פגיעה במו"לים ובמתחרים.
- לאחרונה נבדקת עסקת AI בין גוגל ל-Character.AI בחשד לניסיון לעקוף פיקוח ממשלתי על מיזוגים ולחסום חדשנות. ההסכם בשווי 2.7 מיליון דולר נועד לתת לגוגל רישיון שימוש בטכנולוגיה של AI.
אז אל תהיו מופתעים מבליץ כלי ה AI החדשים שגוגל השיקה השבוע בסן פרנסיסקו – טובים ככל שיהיו חשוב שתבינו למה? מה יוצא לה מזה? ואיך אתם לא בטוח ממש מרוויחים משימור המונופול שיחד עם מטא שולט ביותר ממחצית שוק הפרסום הדיגיטלי הבינלאומי ועכשיו גם יעביר אתכם למודל תשלום מנויים בכלי ה AI שהוא מציע.
ולסיום -גוגל מתפרנסת ממודעות – הטמעת בינה מלאכותית מאפשרת שיפור המרה ומדייקת מניפולציות רגשיות מדובר בכלי אדיר ממדים בעוצמתו והשפעתו על כל אחד מאיתנו וזוהי רק ההתחלה.
- https://www.oberlo.com/statistics/how-does-google-make-money
- https://www.ainvest.com/news/google-q1-2025-earnings-16-6-revenue-surge-driven-digital-ads-cloud-innovations-2504/
- https://www.theregister.com/2025/05/21/googles_ai_vision/
- https://www.ceotodaymagazine.com/2025/02/sundar-pichais-vision-for-google-in-2025/
- https://www.unite.ai/google-faces-significant-challenges-and-competition-as-it-considers-charging-for-ai-search/
- https://skift.com/2023/12/11/will-ai-change-googles-business-model-we-asked-9-top-travel-pros/
- https://www.nytimes.com/2025/05/20/technology/personaltech/google-ai-mode-search.html
- https://www.dentsu.com/uk/en/blog/google-io-2025-what-ai-means-for-the-future-of-seo
- https://www.bbc.com/news/articles/c3674nl7g74o
- https://mashable.com/article/google-loses-antitrust-case-advertising-tech
- https://www.techtarget.com/whatis/feature/Google-antitrust-case-explained-Whats-next
- https://www.pymnts.com/antitrust/2025/googles-character-ai-deal-reportedly-draws-antitrust-attention/