בשבועות האחרונים אני מנסה דיאטת חדשות, מאז תחילת המלחמה באוקטובר 23 הפכתי מכורה לכל אמצעי חדשות בכל ערוץ ופלטפורמה, לקח לי זמן רב להבין עד כמה ההרגל המגונה הזה משפיע לרעה על חיי ואני מנסה בהצלחה חלקית מאד להיות בדיאטת חדשות דרסטית. זה לא אומר שאני לא שומעת/רואה/גוללת בפיד, לזכותי התירוץ כי אי אפשר במדינה מוכת גורל כמו שלנו להתחמק מכותרות השעה, אבל כן כבר עוברים עלי ימים שלמים שבהם אשמע את כותרות  היום רק בסוף היום ולעיתים אפילו לא דרך המדיה. אתגר לא פשוט …

אז למה בעצם כל כך קשה לי להיות בדיאטת חדשות, למרות שאני יודעת שזה ממש ניקוי רעלים הכרחי לגוף ולנפש.        

 למה ה 🧠 שלנו נמשך לשליליות?

ההטיה השלילית היא תופעה פסיכולוגית שבה אנחנו מגיבים בעוצמה רבה יותר למידע שלילי מאשר לחיובי. זו מערכת אזעקה עתיקה במוח שלנו שהתפתחה כדי לשמור עלינו בחיים. כשאבותינו הקדמונים חיו בסביבה מסוכנת, עדיף היה להיות קצת פחדן ולהגיב ולשים לב לנחש יותר מאשר לפרח יפה שצומח לידו. מי שהתעלם מהסכנות לא שרד כדי להעביר את הגנים שלו הלאה.

כיום, אותה מערכת ממשיכה לפעול בעולם שבו האיומים הם בעיקר וירטואליים, והיא גורמת לנו:

  • לזכור ביקורת יותר ממחמאות
  • לחשוש יותר מהפסד מאשר להתרגש מרווח זהה
  • להתמקד בחדשות רעות גם כשהן חריגות

תוכן שלילי כמו חדשות מזעזעות, פוסטים פרובוקטיביים, כמה שיותר מעוררי מחלוקת ומקטבים, או שיח אלים-כל אלו מעוררים תגובה רגשית חזקה יותר ולכן זוכים ליותר מעורבות גולשים – Engagement (לייקים, תגובות, שיתופים)

התקשורת בעידן הדיגיטלי למדה שמילים שליליות בכותרות מביאות יותר קליקים, חשיפה ושיתופים. האלגוריתמים של הרשתות החברתיות מתגמלים תוכן שמעורר רגשות חזקים, ובעיקר שליליים, כך שכתבות שליליות מופצות פי שניים יותר מכתבות חיוביות. המודל הכלכלי מבוסס הפרסום דוחף את כלי התקשורת להבליט שליליות, כי היא פשוט מוכרת יותר. התוצאה: שיטפון של כותרות שליליות שמעצים חרדה, קיטוב ואי-אמון בציבור.

 קחו למשל כותרת פשוטה – מלכודת קלאסית למוח האנושי – מה הסימנים שהטלפון שלך עלול להתפוצץ בכל רגע?!

ברוכים הבאים למלכודת ה Clickbait – אחת האסטרטגיות היעילות ביותר לשבות את תשומת הלב שלנו בעידן הדיגיטלי. ומה שמדהים הוא שהיא עובדת שוב ושוב, למרות שאנחנו יודעים שמנסים לתמרן אותנו.

כל מילה שלילית נוספת בכותרת חדשותית מגדילה את שיעור הלחיצות ב-2.3%.: שליליות = קליקים = כסף.

המשוואה הכלכלית: איך מרוויחים מהפחד שלנו?

האלגוריתמים של הרשתות החברתיות מתגמלים תוכן שמעורר רגשות חזקים, ובמיוחד שליליים. התהליך עובד כך:

  1. תוכן שלילי >>> תגובה רגשית חזקה – חדשות רעות, פרובוקציה ושיח אלים מעוררים תגובה חזקה יותר.
  2. תגובה רגשית >>> אינטראקציה – כשמרגישים משהו חזק, מגיבים: תגובה זועמת, משתפים או צופים יותר זמן
  3. אינטראקציה >>> חשיפה – האלגוריתם רואה את התגובה ומסיק: "זה תוכן מעניין!" ומפיץ אותו לעוד אנשים.
  4. חשיפה >>> הכנסות פרסום – יותר צפיות = יותר הכנסות מפרסום.
  5. הכנסות פרסום >>> עוד תוכן שלילי – יוצרי התוכן לומדים מה "עובד" ומייצרים עוד מאותו הדבר.

 "האלגוריתם אוהב דרמה, והפרסום סופר חשיפות."

המחיר הנפשי  – צריכה מתמשכת של חדשות שליליות גובה מחיר כבד

  1. חרדה ודיכאון 
  2. הפרעות שינה 
  3. ציניות וחוסר אמון 
  4. תחושת חוסר אונים 
  5. בועת סינון שלילית האלגוריתם מזהה שאנחנו מגיבים לשלילי ומזין אותנו בעוד ממנו, מעגל של שליליות.

אז איך להתגונן בג'ונגל הדיגיטלי ?

  1. תזמנו את צריכת החדשות – הקציבו זמן מוגדר ביום לעדכונים. דווקא אל תתחילו או תסיימו את היום בחדשות.
  2. בחרו מקורות בקפידה
  3. פיד = סהכ אינטראקציה קודמת – הגיבו ושתפו תכנים חיוביים כדי לאזן את הפיד.
  4. "דיאטת מדיה" 🥗קחו הפסקות מרשתות חברתיות. התחילו עם יום אחד בשבוע ללא רשתות חברתיות וחדשות.
  5. התמקדו בפעולה, לא בדאגה

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10202797/

https://www.nature.com/articles/s41598-024-71263-z

https://www.linkedin.com/pulse/impact-social-media-algorithms-news-dissemination-hasan-mba-4ccic/

https://edition.cnn.com/2024/02/28/media/news-outlets-collapse-advertisers-flock-to-social-media/index.html

 

 

 



רוצים להתייעץ לגבי פרויקט ספציפי דברו אתנו ב
info@marketingpacer.co.il
שתפו את הפוסט אם אהבתם
לפוסט הבאלפוסט הקודם