אורקל: סיפור האימפריה שלמדה למות כדי לחיות.

בספטמבר 2025 עם פרסום הדוחות הכספיים מודיעה חברת Oracle , דינוזארית בת כמעט 50, כי "אנחנו עתידים לחתום על עסקאות נוספות עם לקוחות, בשווי של מיליארדים רבים של דולרים". אורקל חתמה ברבעון הנוכחי על עסקה עם Open AI, לפיה החברה תקנה ממנה כוח מחשוב של 4.5 גיגה-וואט תמורת 30 מיליארד דולר.

השם "אורקל" מגיע מלטינית (Orare) והוא מתייחס לנביא, למגלה עתידות, או למקום שבו נאמרים דברי אלוהים. לא מפליא אם כן שה CIA סוכנות הביון האמריקאית בחרה לתת את השם הזה לפרויקט מסד נתונים שהתנהל בארגון בשנות ה 70 והיו מעורבים בו מייסדי חברת Oracle.

אורקל שרדה כי היא הייתה מוכנה למות. לא פיזית, אלא רעיונית:

  • למות כחברת מחשבים מרכזיים – Mainframes – ולהיוולד מחדש כחברת אינטרנט
  • למות כחברת תוכנה ולהיוולד כספקית ענן
  • למות כמאגר מידע ולהיוולד כמנוע AI

כל חברת טכנולוגיה שהצליחה לשרוד יותר מ-20 שנה עברה את אותו התהליך. אבל מעטות עשו את זה בצורה כל כך קיצונית כמו אורקל. היום, אורקל מעסיקה 150,000 עובדים. שווה עשרות מיליארדי דולרים. ונמצאת במרכז המהפכה הטכנולוגית הנוכחית – AI, ענן, ניתוח נתונים מתקדם. 

בשנת 1977 לארי אליסון, מייסד אורקל, יחד עם שני שותפים, בוב מינר ואד אוטס, מקים חברה קטנה. המטרה היא לבנות את מה שאף אחד לא חשב שאפשר לבנות – מסד נתונים יחסי (Relational Database) שיהיה מהיר מספיק להיות שימושי. "כל המומחים אמרו שזה בלתי אפשרי," אליסון יספר שנים אחר כך. "קודם הם קראו לי יהיר, ואז הם קראו לי משוגע." אבל הוא צדק. והמומחים טעו.

מסדי הנתונים הישנים ידעו לאחסן מידע, אבל לא ידעו לחפש אותו ביעילות. המודל היחסי של אורקל שם את המידע בטבלאות עם קשרים מובנים ביניהן. פתאום, חיפוש נתונים הפך מהיר, יעיל וחכם. ה-CIA היו הלקוח הראשון – 50,000 דולר ב-1978. כי מרגלים צריכים לעקוב אחרי הרבה מאוד אנשים.

ב 11  מתוך 12 השנים הראשונות, אורקל הכפילה את המכירות שלה. שנה אחר שנה אחר שנה. אליסון תכנן חברה קטנה ונעימה של 50 אנשים. במקום זה, הוא מצא את עצמו מנהל חברת ענק של אלפי עובדים שגדלה מהר מדי. "זה היה כמו להפליג בתוך הוריקן," הוא אמר. ב 1986 הונפקה החברה, הכסף זרם. אליסון הפך למיליארדר כמעט בן לילה.

המשבר הראשון ב 1990 היה קלאסיקה של חברות שגדלות מהר – הצמיחה המטורפת הזו הובילה לכמעט-קטסטרופה. בתחילת שנות ה-90, אורקל התרסקה. חשבונאות פרועה, מכירות אגרסיביות מדי, בעיות בתוכנה. זה היה מבחן האש הראשון. אורקל נאלצה לתקן את השיטות החשבונאיות, לשפר את איכות המוצרים ולבנות מחדש את האמון בשוק והיא שרדה.

בסוף שנות ה 90 אורקל מזהה את המעבר לאינטרנט ובחוכמה משכילה להתאים את מסדי הנתונים לרשת – כשהאינטרנט התפוצץ, אורקל לא נשארה מאחור. החברה הבינה שעידן המחשבים המרכזיים (Mainframes) מסתיים. היא התאימה את המסדי נתונים שלה לעולם האינטרנט והפכה לשחקנית מרכזית בכלכלת הדוט-קום.

אבל זה לא נעצר שם המוות השני – והלידה המחודשת היו גדולים יותר – בשנת 2010 ענן מחשוב משנה את העולם. חברות כמו אמזון ומיקרוסופט  מובילות את המרוץ. אורקל? נתפסה כסוס מת. חברה ישנה ומיושנת שנשארה תקועה בעידן הקודם. אליסון, שכבר היה בן 60 ומעלה, היה צריך להחליט: להישאר רלוונטי או להפוך למוזיאון חי של תעשיית התוכנה. בשנים 2008-2009 לארי אליסון התנגד נחרצות למהפיכת הענן, ואף התבטא על כך בפומבי. היו אלו מנהליו שהניעו את התהליך וסייעו להמציא את אורקל מחדש. בגדול.

  • השקעה עצומה בפיתוח תשתיות ענן
  • רכישת חברות טכנולוגיה מובילות
  • מעבר מודל העסקי מלא – ממכירת רישיונות לשירותי ענן
  • הקמת מרכזי נתונים ברחבי העולם

זה היה כמו ללמד פיל לרקוד בלט. אבל איכשהו, זה עבד.

בשנת 2024 מגיעה הלידה השלישית בעידן ה-AI 

  • היכולת לחפש מידע לפי תוכן, לא רק לפי מילים. תמונות, וידאו, אודיו, DNA – הכל הופך לוקטורים שאפשר לחפש ולהשוות. רוצים למצוא את כל התמונות של אדם מסוים באלבום? בקשה אחת.
  • הדיון הישן: מסד נתונים יחסי או אובייקטי? התשובה של אורקל: שניהם. אחסנו פעם אחת, השתמשו בצורה שנוחה לכם.
  • מסדי נתונים מבוזרים גלובלית -חוקי ריבונות דיגיטלית? אין בעיה. המידע של כל מדינה נשאר במדינה שלה, אבל אתם רואים הכל כמסד נתונים אחד גלובלי. וזה שקוף לחלוטין.

המהפכה בתחום הבינה המלאכותית הפכה את תשתיות הענן לנכס אסטרטגי, ו Oracle מצליחה לבסס מעמד מוביל. עם לקוחות כמו xAI של אילון מאסק, פרויקטים גדולים בסינגפור, והסכם ענק עם OpenAI. אורקל מתבססת כתשתית מועדפת לאימוני מודלים ויישומי AI מתקדמים.ולאחרונה, גם רוכשת את ByteDance – החברה האם של טיק טוק , בארה"ב. Oracle  תפקח על פעולות האבטחה של האפליקציה ותמשיך לספק שירותי מחשוב ענן לטיקטוק האמריקאית החדשה.

להשתנות כדי לשרוד, להסתגל כדי להשאר רלוונטי. או כמו שאמר אלברט אינטשטיין אי שפיות היא לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות.

 

 

 

 

 

 



רוצים להתייעץ לגבי פרויקט ספציפי דברו אתנו ב
info@marketingpacer.co.il
שתפו את הפוסט אם אהבתם
לפוסט הבאלפוסט הקודם