אם חשבתם שמלחמות היוצרים מתרחשות רק על המסך, תתכוננו להפתעה. השבוע הוליווד חוותה את אחת הדרמות העסקיות הגדולות בהיסטוריה שלה – ואנחנו, כצרכנים, עומדים בלב הסיפור הזה.

תארו לעצמכם: בתוך שלושה ימים, בדצמבר 2025, אולפני וורנר, אחד מאולפני הקולנוע הגדולים והוותיקים בעולם, שאחראי בין השאר על סרטים כמו הארי פוטר, באטמן, משחקי הכס, חברים וסופרנוס, הפכה לעסקה שכולם נלחמים עליה.

5  בדצמבר  נטפליקס מכריזה שהיא רוכשת את Warner Bros ב-83 מיליארד דולר.

שווי הון (Equity Value) כ-72 מיליארד דולר.

שווי תאגידי כולל (Enterprise Value) כ-82.7 מיליארד דולר (כולל נטילת חובות).

מה לא נכלל בעסקה חטיבת רשתות הכבלים המסורתיות של WBD, כגון  CNN, TNT, TBS וערוצי דיסקברי, שאותה מתכננת WBD לפצל לחברה ציבורית נפרדת בשם Discovery Global  לפני השלמת הרכישה.

8  בדצמבר פרמאונט (Paramount Skydance) מטילה פצצה – הצעת רכש עוינת של 108 מיליארד דולר!

מדובר במהלך שבו גורם חיצוני מנסה לרכוש שליטה בחברה ציבורית  בלי הסכמת הנהלתה או הדירקטוריון שלה.

היקף הרכישה בניגוד לנטפליקס, פרמאונט מציעה לרכוש את כל תאגיד WBD במלואו  כולל אולפני הקולנוע, HBO, וגם את רשתות הכבלים הליניאריות CNN, TNT וערוצי דיסקברי

שווי העסקה: שווי תאגידי כולל: 108.4 מיליארד דולר – גבוה משמעותית מההצעה של נטפליקס.

אז מה יכול לקרות עכשיו ?

אם נטפליקס תנצח

הצד החיובי

  1. אולי נוכל לקבל חבילה אחת במקום שתיים – לבטל את HBO Max ולקבל הכל בנטפליקס? יכול להיות.
  2. דמיינו את הסדרות של HBO מפוצצות באלגוריתמים. ראינו מה נטפליקס מסוגלת לעשות לסדרה כמו Suits
  3. גישה למאגר תכנים נפלא כמו הארי פוטר, משחקי הכס, סופרנוס, חברים וכל הקלאסיקות של וורנר במקום אחד.

הצד השלילי

  1. פחות קולנוע. נטפליקס הצהירה כי היא לא מאמינה בקולנוע, זה משרת את המודל העסקי ואת שורת הרווח.
  2. פחות תחרות = פחות חדשנות? כשיש רק שחקן אחד חזק, קרוב לוודאי שהמחירים יעלו והאיכות לא תשמר

אם פרמאונט תנצח

הצד החיובי:

  1. בתי הקולנוע ישרדו! דייוויד אליסון, הבעלים של פרמאונט, הבטיח 30 סרטים בשנה לקולנוע.
  2. בעבר ממן הפקות כמו טופ גאם ו Maverick, שצולם ב 2022 והוגדר כ דוגמה לlegacy sequel
  3. תחרות בריאה – עוד שחקן גדול מול נטפליקס זה טוב לכולנו.
  4. השקעה אדירה בתוכן איכותי.

הצד השלילי:

  1. פיטורים המוניים – אלפי אנשי תעשייה עלולים לאבד את עבודתם.
  2. מימון בעייתי – 24 מיליארד דולר מקרנות עושר של המפרץ הפרסי אבו דאבי, קטאר וסעודיה.
  3. שותפות סינית Tencent Holdings Ltd (We chat) בתוך בתעשיית הבידור הפופולארית החזקה בארה"ב
  4. קשרים הדוקים עם טראמפ וג'ארד קושנר מעוררים שאלות. חב' השקעות של קושנר היא חלק מקונסורציום הרוכשים

אבל המלחמה המעניינת באמת כמו תמיד היא מול הרשתות החברתיות !

נטפליקס לא באמת מפחדת מפרמאונט. היא מפחדת מיוטיוב. כן, קראתם נכון. יוטיוב מחזיקה ב-28% מצפיות הסטרימינג בארה"ב, בעוד שנטפליקס רק ב-19%. המלחמה האמיתית היא על תשומת הלב של הצרכן והדרך שבה המשתמשים צורכים תוכן.

האם אנחנו רוצים סדרות ארוכות של 10 פרקים, או סרטים בני שעתיים?
האם אנחנו רוצים לצפות בבית, או בקולנוע?
האם אנחנו רוצים תוכן "נטפליקסי" מהיר ונגיש, או יצירות מופת איטיות ומעמיקות של HBO ?

אז בטווח הקצר – המחירים של המנויים שלנו עלולים לעלות, חלק מהתוכניות האהובות עלולות להיעלם, יהיו פחות מקומות שקונים תסריטים ומייצרים סדרות והתוצאה פחות מגוון.

בטווח הארוך – העתיד של בתי הקולנוע תלוי בזה – חווית הצפייה שגדלנו עליה עלולה להיעלם, איכות התוכן יכולה ללכת לכיוון של כמות על חשבון איכות, או להיפך וגם אופן השליטה על המידע והתוכן שאנחנו צורכים – מי קובע מה אנחנו רואים?

העסקה הזו תוכרע במשרדי הרגולטורים בוושינגטון. טראמפ כבר הצהיר שהוא "יהיה מעורב בתהליך". זה אומר שהפוליטיקה תשחק תפקיד מרכזי בגורל הבידור שלנו, ובהשפעות מרחיקות הלכת של תרבות על חברה- תפישות, עמדות, גיוון חברתי , ועד רחמנא ליצלן, תפישות ליברליות ודמוקרטיות.

ראו סרטים כמו Working Nine to Five – בכיכובן של ג'ין פונדה,לילי טומלין ודולי פרטון שעסקה באי שיויון מגדרי במקום עבודה ומעמד נשים עובדות והצליחו להיות שוברי קופות – הסרט השני הכי מכניס באותה שנה ! ולמרות שהוצג כקומדיה קלילה, הוא שימש כלי תרבותי שתמך בתנועות כמו ה-ERA התיקון לשוויון זכויות (הופק ע"י Twentieth Century-Fox Film Corporation )

דומה לכך הוא הסרט שובר הקופות בכיכובה של גל גדות הישראלית Wonder Woman . הסרט הזה בהפקת וורנר שינה את ייצוג גיבורי העל. זו הייתה הפקת גיבורי העל הגדולה הראשונה של אולפן מרכזי בכיכובה הבלעדי של גיבורת-על אישה. הוא הפך לסמל של כוח נשי  (Girl Power) ופריצת דרך קולנועית לנשים בבימוי ובמשחק בז'אנר ששלט על ידי גברים.

האם נבחר בנוסטלגיה – לשמר את ההוליווד הישנה עם פרמאונט?
או במהפכה – לתת לנטפליקס להמשיך להוביל את המעבר לעידן הדיגיטלי?

הסיפור הזה רק מתחיל. העסקה יכולה לקחת 12-18 חודשים לפחות, ובינתיים – פרמאונט כבר הבהירה שזו לא ההצעה האחרונה שלה. נטפליקס יכולה להעלות את המחיר. משקיעים נוספים יכולים להצטרף.

מה שבטוח:
אחת משתי הדרכות האלה תקבע איך אנחנו נצרוך תוכן בעשור הבא. האם תהיה לנו עוד סיבה להגיע לקולנוע? האם נוכל לצפות ב-Game of Thrones הבא? איך ייראה נוף הסטרימינג?

התשובות לשאלות האלה נמצאות כרגע בידיים של עורכי דין, רגולטורים, ופוליטיקאים.

 

 



רוצים להתייעץ לגבי פרויקט ספציפי דברו אתנו ב
info@marketingpacer.co.il
שתפו את הפוסט אם אהבתם
לפוסט הבאלפוסט הקודם