למה הממשל האמריקאי כ"כ מוטרד מהאלגוריתם של טיק טוק והאם הפתרון הנוכחי יגן על האמריקאים ?

דמיינו את זה: אחד מכל 5 אמריקאים בוגרים קם בבוקר, פותח טיק טוק, וקולט את החדשות היומיות שלו בין סרטון ריקוד לבין מתכון של פסטה פטה. זה לא 2030 – זה עכשיו, ספטמבר 2025.

יותר ויותר צעירים אמריקאים צורכים חדשות באופן בלעדי מטיק טוק דרך משפעינים. טיק טוק כבר הפכה לזירה מספר 1 לעיצוב הרגלי צריכה, תרבות ופוליטיקה בעולם

קצת נתונים ולמה זה מטריד כל כך? 

  • נכון לספטמבר 2025 אחד מכל חמישה בוגרים( 20%)  בארה"ב צורך, באופן קבוע, חדשות דרך הטיק טוק, לעומת 3% בלבד ב-2020 .
  • 43% מהאמריקאים, מתחת לגיל 30 צורכים את החדשות שלהם דרך טיק טוק, עליה מ 9% בשנת 2020 .
  • 52% ממשתמשי טיק טוק הבוגרים מדווחים שהם מקבלים חדשות באופן קבוע בפלטפורמה, עלייה מ-22% בשנת 2020.

טיקטוק מציגה שיעור דומה של צריכת חדשות קבועה, למול פלטפורמות ותיקות כמו  X , פייסבוק וTruth Social  .

רוב הצעירים מקבלים מידע גם מאלו שאינם עיתונאים מוסדיים, כולל משפיענים וסתם אנשים מן השורה. כמעט אין מעקב ישיר אחרי כלי תקשורת מסורתיים בטיקטוק.  פחות מ-1% (0.4%) מכל חשבונות הטיקטוק שאמריקאים עוקבים אחריהם שייכים לעיתונאים או כלי תקשורת. ה Setting הטי טוקי הוא זירה של בידור, צריכה ו fun , לכן לא מפליא שחדשות נצרכות דרך פילטר בידורי והומוריסטי

  • בקרב מבוגרים בארה"ב שצורכים חדשות באופן קבוע בטיקטוק, שיעור דומה מדווח שניזון ממשפעינים (68%) כמו מעיתונאים.

  • 84% מדווחים שהם רואים פוסטים מצחיקים על אירועים אקטואליים

  • 43% מהחשבונות שדנו בחדשות או פוליטיקה פרסמו גם על בידור ותרבות פופ, וקצת יותר משליש (36%) פרסמו גם תוכן הומוריסטי.

מעבר מצריכת חדשות בכלי מדיה מסורתיים, לכאורה עיתונאיים אובייקטיבים, לצריכת חדשות כבידור , בעיקר ממשפעינים, מעלה חששות משמעותיים לגבי איכות המידע ומהימנותו וכן הצגת מידע מוטעה ואף שגוי באופן מכוון.    

ממשלת ארה"ב הציבה את טיקטוק תחת איסור משפטי דה-יורה בארצות הברית, החל מ-19 בינואר 2025. ראה פוסט בלוג מינואר 25 –https://www.marketingpacer.co.il/tik-tok/

הממשלה האמריקאית חוששת שהבעלות הסינית על טיקטוק מאפשרת גישה מצד ממשלת סין לנתוני משתמשים אמריקאים, ולהשפעה על התכנים שיגיעו לציבור בארה"ב, כולל אפשרות לדיסאינפורמציה והפיכת את טיק טוק לכלי לעיצוב תודעה פוליטית. לכאורה ממשלת סין יכולה ללחוץ על ByteDance למסור נתונים של 170 מיליון משתמשים אמריקאים או לתמרן את האלגוריתם של הפלטפורמה למעקב, מסעות השפעה ציבוריים או מטרות מזיקות אחרות המאיימות על הביטחון הלאומי.

על כן נדרשה חברת ByteDance הסינית למכור את טיקטוק לגורם אמריקאי או שהאפליקציה תיאסר לשימוש.ההסכם דורש שרוב זכויות הניהול והשליטה באלגוריתם ובמאגרי המידע יועברו לחברות אמריקאיות מובילות בתחום הטכנולוגי.

הנשיא טראמפ חתם על צו ביצועי שהציל את טיקטוק מאיסור בארה"ב, לכאורה, תוך הגנה על הביטחון הלאומי של אמריקה.  חברת ByteDance תהיה בבעלות רוב של משקיעים אמריקאים, תופעל בארה"ב על ידי מועצת מנהלים עם אישורי ביטחון לאומי וסייבר, ותהיה כפופה לכללים מחמירים להגנת הנתונים של האמריקאים. ByteDance תחזיק בפחות מ-20% מהמניות כנדרש בחוק, תבחר רק דירקטור אחד ממועצת המנהלים בת שבעה חברים, ותוצא מוועדת האבטחה של החברה.

קונסורציום אמריקאי בראשות חברת אורקל (Oracle) יחד עם קרן הפרייבט אקוויטי Silver Lake וקרן MGX מאבו דאבי, רוכש את פעילות טיקטוק בארה"ב. לאורקל תפקיד מפתח בניהול אבטחת המידע והאלגוריתם של טיקטוק עבור האמריקאים. סגן הנשיא JD Vance אמר שהעסקה מעריכה את העסק ב-14 מיליארד דולר. תחת ההסדר המתוכנן, Oracle  תפקח על פעולות האבטחה של האפליקציה ותמשיך לספק שירותי מחשוב ענן לטיקטוק האמריקאית החדשה.

הביקורת על העסקה מעלה חשש כי בעלות חלקית או מלאה של ארה"ב על טיקטוק לא פותרת את החשש לביטחון הלאומי סביב האפליקציה. חברות סיניות, כולל ByteDance, מוגבלות במכירת האלגוריתמים שלהן לגופים זרים ללא אישור הממשלה הסינית. בדצמבר 2023, סין שינתה את "קטלוג הטכנולוגיות האסורות והמוגבלות לייצוא", הכולל את אלגוריתם כריית הנתונים של טיקטוק. האלגוריתם הוא הקסם של טיק טוק. הוא מה שגורם לכם להיתקע שעתיים בפיד "סתם עוד סרטון אחד". בלעדיו? טיק טוק היא פשוט עוד אפליקציית וידאו.

האם Oracle באמת תוכל לפקח על האלגוריתם? האם העתק של הקוד יעבוד אותו דבר? זה עדיין שאלה פתוחה.

לעומתם טוענים המצדדים בעסקה כי  Oracle תפקח באופן מתמיד כיצד האלגוריתם דוחף תוכן למשתמשים. קבוצת הבעלות החדשה תקבל עותק של קוד האלגוריתם מ-ByteDance, תבדוק אותו ותאמן אותו מחדש על נתוני משתמשים אמריקאים.

המהלך של ארה"ב? יפה על הנייר. אבל האם זה באמת יעצור גלים של דיסאינפורמציה, עיצוב תודעה והשפעה זרה?

ימים יגידו מי בעצם מחליט מה נראה בפיד שלנו הבוקר.

 

 

10news+3

https://www.fastcompany.com/91413417/tik-tok-news-twitter-influencer-social-media-pew

https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/09/25/1-in-5-americans-now-regularly-get-news-on-tiktok-up-sharply-from-2020/

https://www.pew.org/en/research-and-analysis/articles/2025/09/05/from-headlines-to-hashtags-how-americans-are-consuming-news-today

https://techcrunch.com/2025/09/26/heres-whats-happening-right-now-with-the-us-tiktok-deal/

https://www.businessinsider.com/who-could-take-over-tiktok-us-business-investors-oracle-ellison-2025-9

https://www.cnbc.com/2025/09/25/oracle-silver-lake-mgx-tiktok.html

https://thehill.com/homenews/media/5523333-pew-study-tiktok-news/

https://www.pewresearch.org/short-reads/2025/01/17/a-closer-look-at-americans-experiences-with-news-on-tiktok/



רוצים להתייעץ לגבי פרויקט ספציפי דברו אתנו ב
info@marketingpacer.co.il
שתפו את הפוסט אם אהבתם
לפוסט הבאלפוסט הקודם